Uw organisatie een groeibriljant of glassscherf?

GroeibriljantOp zoek naar de groeibriljantjes in Nederland, Masterclass Zinvol Leiderschap Jeroen Kemperman donderdag 26 juni 2014 Groningen

“Iets doen wat ik leuk vind dit slim organiseren en zorgen dat ik er betaald voor krijg,” zo introduceert Jeroen Kemperman zijn eigen briljante groeimodel. Werkzaam als strateeg bij Achmea en medeauteur van enkele boeken over dit onderwerp, neemt hij ons mee naar verre oorden om deze parels te ontdekken.

Glasscherf
De bekende voorbeelden uit het verleden passeren de revue; ooit waren bedrijven zoals Digital, Kodak en Nokia de groeibriljanten van hun tijd; de vorige eeuw. Voortdurend op zoek naar technologische vernieuwing om winst te behouden en innovaties mogelijk te maken, en nog slimme mensen aan boord ook, maar toch misten ze de boot. De helderheid, glans en kleur van deze edelstenen verdween en wat overbleef was slechts een doffe glasscherf.

We zien een Nokia smart Phone afbeelding voorbijkomen uit 1999, hij lijkt verdomd veel op het apparaat dat we nu in onze handen houden maar met één groot verschil onze is waarschijnlijk een Samsung en geen Nokia. Digital miste de slag om de minicomputer en zag IBM ermee vandoor gaan. Kodak introduceerde de eerste digitale camera maar speelt nu geen enkele rol meer in deze markt. Voorbeelden van bedrijven die toch omvallen door een super product. Ze hebben een gemene deler; ze concentreerden zich enkel op hun bestaande technologie en klanten en vergaten de rest. Vernieuwingen vonden plaats in het hart van de organisatie; flink opgetuigde projecten, gigantische budgetten en met alle risico’s van dien als het mis zou gaan en dat ging het; de rest is geschiedenis.

Commune & Ikea wortels
Wat onderscheidt de groeibriljantjes van de glasscherven? Allereerst doen zij het goed voor alle stakeholders; van medewerkers, klanten, leveranciers en ook nog voor de aandeelhouders en de maatschappij. Daarnaast zoeken zij vernieuwing in de rand van de organisatie; kleine projectjes en geen budget. Het zijn meer vrijwilligers binnen een organisatie die op basis van hun kennis en kunde en bevlogenheid innoveren. Dit soort bedrijven lijken vaak op communes met sekte-achtige trekjes. Mensen willen er graag bij horen en onderdeel vanuit maken. In betekenisgeving gaan ze een laag dieper; ze geven met (hart en ziel) antwoord op de waarom vraag; denk aan Google, Efteling en Ikea. De Ikea wortels zijn nuchterheid, praktisch en logistieke inrichting. Elke medewerker kent de historie van het bedrijf en vertelt het verhaal aan iedereen die het horen wil.

Family affair
Dan stappen we over naar de zorg. Daar blijken de groeibriljantjes vooral edelstenen zoals die uit India komen. Denk aan de voetprothesen uit Jaipur die 40 euro kosten en in het westen 8.000! En wat denkt u hoeveel complexe operaties een Indiase hartchirurg uitvoert? Ik zal u helpen in Nederland zijn dit er maximaal 2 per dag in India…… 10!

Ziekenhuizen die gelijkvloers worden gebouwd, ruimte genoeg in India, scheelt een hoop in transportkosten- en tijd. Ziekenhuisbezoek is een ‘family affair’ alle inwonende familieleden begeleiden hun zieke huisgenoot. En omdat ze komen van ver moeten komen met lange reistijden, combineert het ziekenhuis zoveel mogelijk waardoor de ‘doorloop’ snelheid tussen afspraak, onderzoeken en operatie slechts enkele dagen bedraagt. Ook hier is het streven om de patiënt zo snel mogelijk weer naar huis te laten keren en dan is het logisch dat de familie nauw betrokken wordt bij de nazorg. Al tijdens de ziekenhuisopname worden ze hierin begeleid en in een dagdeel opgeleid met videoinstructies zodat ze weten wat hen te doen staat als ze weer thuis zijn.

Gewaagd en hoger doel
Dan gaan we op zoek naar de Nederlandse groeibriljantjes, hoe zit het met uw gewaagd en hoger doel? Voorbeelden uit zorg en onderwijs volgen. Een bedreigde schoolsluiting in het Noorden van het land, wordt aangegrepen om het zelf te gaan regelen. En het is gelukt de school blijft open. Leefbaarheid van een dorp waarborgen dat is het gewaagde doel. Naar het hoger doel wordt even gezocht; uiteindelijk zou dat iets kunnen zijn van in 2025 zo’n 30 vergelijkbare initiatieven in Nederland. Want het moet uiteindelijk volgens de groeibriljant maatstaf wel SMART zijn, meetbaar en aantoonbaar!